
آشنایی با نحوه کار سیستم تهویه مطبوع و تفاوت آن با سیستم اتوماتیک
آشنایی با نحوه کار سیستم تهویه مطبوع و تفاوت آن با سیستم اتوماتیک
در ابتدا باید بدانیم که سیستم کولر خودرو چگونه کار میکند Air conditioning .یا اصطلاحا A/Cفرآیندی است که در آن مایعی تا حد خنک شدن، فشرده و تبخیر میشود و به کمک فن به درون اتاق پمپ میشود تا از گرمای اتاق کاسته شود ومحیط راحت تری را برای سرنشینان فراهم کند. این سیستم با کمک تعداد زیادی فشرده ساز، تبادل کننده گرما و فن این نتیجه را ممکن می سازد.
مراحل کار کولر خودرو
ماده خنک کننده در حالت گاز، توسط فشرده ساز که نیروی آن توسط تسمه ای تامین میشود، فشرده می شود و گاز را به وضعیت فشار بالا تبدیل میکند.
ماده خنک کننده وارد کاندانسور )متراکم کننده( که معمولا درجلوی رادیاتور است، میشود و به حالت مایع تبدیل میشود.
ماده خنک کننده وارد خشک کن میشود و در این مرحله رطوبت آن گرفته میشود.
مایع درون یک لوله-روزنه پمپ میشود و وضعیت آن از فشار بالا به فشار پا یین تبدیل میشود و حالت آن به گاز سرد تغییر می کند.
ماده خنک کننده سرد در حالت گاز درون تبخیر کننده جاری میشود. این تبخیرکننده به صورت یک تعویض کننده دما عمل میکند و هوایی که توسط فن از میان عبور میکند را خنک کرده و در نهایت به درون اتاق پمپ میشود.
در این سیستمها درجه دمای هوای ورودی به کابین، به دمای هوای محیط بیرون بسیار بستگی دارد و تبخیرکننده فقط تا حد مشخصی می تواند هوا را خنک کند و به این معنی است که شما باید دائما دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به درجه مورد نظر خود برسید. اصطلاحاً به این سیستم در دنیای مهندسی، حلقه دائمی گفته میشود، یعنی این سیستم دائما در حال دریافت ورودی، انجام پردازشی روی ورودی) در اینجا عملیات خنک کردن( و ارائه خروجی است و تغییر در این حلقه دائمی باید به صورت دستی انجام شود یعنی باید به صورت دستی دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به دمای مورد نظر خود برسید.
حال سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چه فرقی با سیستم بالا دارد؟
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، همانند کولر عمل میکند ولی دیگر دمای مورد نظر حدس و گمان نیست. این سیستم به شما اجازه میدهد تا دمای اتاق را حتی با دقت نیم درجه تنظیم کنید. این دستآورد استفاده از سیستم حلقه بسته کنترل شده یا اصطلاحاً حلقه بازخوردی است. جمله بالا به این معنی است که خروجی این مکانیزم به فرمی از اطلاعات تبدیل می شود و به عنوان بازخورد به کنترلر ورودی داده می شود و به همین علت است که میتوانید آن را کنترل کنید. به عنوان مثال اگر شما درجه دما اتاق را روی ۱۷ درجه تنظیم کرده باشید، سیستم دائماً در حال اندازه گیری دمای هوای خروجی است و اطلاعات آن را به عنوان بازخورد به کنترلر می فرستد و دما را ثابت روی ۱۷ درجه نگ همی دارد.
حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که این سیستم چگونه میتواند دما را کنترل کند؟ این امر به راحتی با تغییر ابعاد ساده این سیستم، مثل سرعت فن صورت میگیرد. اگر کنترلر متوجه شود که دمای محیط بیرونی در حال افزایش است، سرعت فن را افزایش میدهد و هوای سرد سریع تر به داخل اتاق پمپ میشود و دمای اتاق کمتر خواهد شد. عنصر دیگری که با آن میتوان دما را کنترل کرد، شدت تبخیرکننده روی ماده خنک کننده است. سیستم های تهویه مطبوع اتوماتیک پیشرفته تر، از سنسورهای خورشیدی تعبیه شده روی داشبورد استفاده میکنند تا میزان گرمای ورودی به اتاق از طریق اشعه های خورشید را محاسبه کنند و اگر میزان زیادی از این تشعشعات توسط این سنسورها حس شود، به صورت اتوماتیک، شدت
کارکرد سیستم بیشتر میشود تا راننده و سرنشینان موج گرما و تغییر دما را احساس نکنند. اگر در محلی زندگی شما، وضعیت هوا پایدار است و خودروی شما سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دارد، شما فقط هنگامی که سوار خودرویتان می شوید، دما را تنظیم میکنید و بقیه کا رها را به عهده این سیستم هوشمند می سپارید. امروزه اکثر خودروها دارای کولر هستند و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به عنوان آپشن اضافی در نظر گرفته میشود، تمامی مدل های روز خودرویی در جهان دارای این آپشن هستند.
مراحل کار کولر خودرو
ماده خنک کننده در حالت گاز، توسط فشرده ساز که نیروی آن توسط تسمه ای تامین میشود، فشرده می شود و گاز را به وضعیت فشار بالا تبدیل میکند.
ماده خنک کننده وارد کاندانسور )متراکم کننده( که معمولا درجلوی رادیاتور است، میشود و به حالت مایع تبدیل میشود.
ماده خنک کننده وارد خشک کن میشود و در این مرحله رطوبت آن گرفته میشود.
مایع درون یک لوله-روزنه پمپ میشود و وضعیت آن از فشار بالا به فشار پا یین تبدیل میشود و حالت آن به گاز سرد تغییر می کند.
ماده خنک کننده سرد در حالت گاز درون تبخیر کننده جاری میشود. این تبخیرکننده به صورت یک تعویض کننده دما عمل میکند و هوایی که توسط فن از میان عبور میکند را خنک کرده و در نهایت به درون اتاق پمپ میشود.
در این سیستمها درجه دمای هوای ورودی به کابین، به دمای هوای محیط بیرون بسیار بستگی دارد و تبخیرکننده فقط تا حد مشخصی می تواند هوا را خنک کند و به این معنی است که شما باید دائما دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به درجه مورد نظر خود برسید. اصطلاحاً به این سیستم در دنیای مهندسی، حلقه دائمی گفته میشود، یعنی این سیستم دائما در حال دریافت ورودی، انجام پردازشی روی ورودی) در اینجا عملیات خنک کردن( و ارائه خروجی است و تغییر در این حلقه دائمی باید به صورت دستی انجام شود یعنی باید به صورت دستی دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به دمای مورد نظر خود برسید.
حال سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چه فرقی با سیستم بالا دارد؟
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، همانند کولر عمل میکند ولی دیگر دمای مورد نظر حدس و گمان نیست. این سیستم به شما اجازه میدهد تا دمای اتاق را حتی با دقت نیم درجه تنظیم کنید. این دستآورد استفاده از سیستم حلقه بسته کنترل شده یا اصطلاحاً حلقه بازخوردی است. جمله بالا به این معنی است که خروجی این مکانیزم به فرمی از اطلاعات تبدیل می شود و به عنوان بازخورد به کنترلر ورودی داده می شود و به همین علت است که میتوانید آن را کنترل کنید. به عنوان مثال اگر شما درجه دما اتاق را روی ۱۷ درجه تنظیم کرده باشید، سیستم دائماً در حال اندازه گیری دمای هوای خروجی است و اطلاعات آن را به عنوان بازخورد به کنترلر می فرستد و دما را ثابت روی ۱۷ درجه نگ همی دارد.
حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که این سیستم چگونه میتواند دما را کنترل کند؟ این امر به راحتی با تغییر ابعاد ساده این سیستم، مثل سرعت فن صورت میگیرد. اگر کنترلر متوجه شود که دمای محیط بیرونی در حال افزایش است، سرعت فن را افزایش میدهد و هوای سرد سریع تر به داخل اتاق پمپ میشود و دمای اتاق کمتر خواهد شد. عنصر دیگری که با آن میتوان دما را کنترل کرد، شدت تبخیرکننده روی ماده خنک کننده است. سیستم های تهویه مطبوع اتوماتیک پیشرفته تر، از سنسورهای خورشیدی تعبیه شده روی داشبورد استفاده میکنند تا میزان گرمای ورودی به اتاق از طریق اشعه های خورشید را محاسبه کنند و اگر میزان زیادی از این تشعشعات توسط این سنسورها حس شود، به صورت اتوماتیک، شدت
کارکرد سیستم بیشتر میشود تا راننده و سرنشینان موج گرما و تغییر دما را احساس نکنند. اگر در محلی زندگی شما، وضعیت هوا پایدار است و خودروی شما سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دارد، شما فقط هنگامی که سوار خودرویتان می شوید، دما را تنظیم میکنید و بقیه کا رها را به عهده این سیستم هوشمند می سپارید. امروزه اکثر خودروها دارای کولر هستند و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به عنوان آپشن اضافی در نظر گرفته میشود، تمامی مدل های روز خودرویی در جهان دارای این آپشن هستند.

[wp_ulike]
امکان ارسال نظر موجود نیست